ΝΕΑ


Στα εργαστήρια πολιτικής ζύμωσης του Β-Fest ,στην Καλών Τεχνών, μια απο τις θεματικές για την Παρασκευή 29 Μαϊου είναι ο αστικός χώρος.

Κάλεσμα για περιήγηση και συνέλευση στο Πεδίο του Άρεως, Κυριακή 31 Μαϊου 5:00μμ (άγαλμα Κωνσταντίνου).
Πρωτοβουλία κατοίκων και αλληλέγγυων ενάντια στην ανάπλαση του Πεδίου του Άρεως



Tuesday, March 31, 2009

κάποιες ειδήσεις τελευτάίων ημερών για πάρκο και Υμηττό

Κοινή πρόταση Δήμου Αθηναίων και Τεχνικού Επιμελητηρίου για τις πολυκατοικίες της Λ. Αλεξάνδρας

Το ΤΕΕ δίνει οικόπεδο, ζητά στέγη στα Προσφυγικά
Την ανταλλαγή χώρου ιδιοκτησίας του ΤΕΕ επί των οδών Χαριλάου Τρικούπη, Ναυαρίνου και Ζωοδόχου Πηγής, με τέσσερις προσφυγικές πολυκατοικίες της λεωφόρου Αλεξάνδρας, οι οποίες θα μετασκευαστούν σε έδρα του ΤΕΕ με ταυτόχρονη ανάπλαση της περιοχής, προτείνουν ο δήμαρχος Αθηναίων και ο πρόεδρος του ΤΕΕ στο ΥΠΕΧΩΔΕ και την Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου.
Με κοινή συνέντευξη Τύπου σήμερα, οι δύο φορείς ανακοίνωσαν τις προθέσεις τους μετά την πρωτοβουλία κατοίκων της περιοχής να καταλάβουν το οικόπεδο, που χρησιμοποιούνταν ως πάρκινγκ μέχρι πέρσι, και να το μετατρέψουν σε «αυτοδιαχειριζόμενο πάρκο». Ωστόσο, ο πρόεδρος του ΤΕΕ, Γιάννης Αλαβάνος, πρόσθεσε πως «το ΤΕΕ δεν μπορεί παρά να επανέλθει στα σχέδια του για αξιοποίηση του συγκεκριμένου οικοπέδου προκειμένου να στεγάσει τις υπηρεσίες του, εάν η πρόταση περί ανταλλαγής δεν γίνει δεκτή και δεν υλοποιηθεί εντός εύλογου χρονικού διαστήματος».

Η πρόταση, όπως είπαν οι Νικήτας Κακλαμάνης και ο Γιάννης Αλαβάνος, δεν έχει ακόμη εγκριθεί από το Δημοτικό Συμβούλιο ή τη Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ. Ο δήμαρχος Αθηναίων υπογράμμισε την πεποίθησή του ότι θα εγκριθεί με μεγάλη πλειοψηφία, ενώ είχε μια πρώτη επικοινωνία με τον υπουργό ΠΕΧΩΔΕ, ο οποίος έδειξε ενδιαφέρον. Πριν από το Πάσχα, κοινή επιτροπή του Δήμου και του ΤΕΕ θα έχει συντάξει το φάκελο με όλα τα απαραίτητα στοιχεία, ώστε η πρόταση να κατατεθεί στο Δημοτικό Συμβούλιο, τη Διοικούσα Επιτροπή του ΤΕΕ, το ΥΠΕΧΩΔΕ και την ΚΕΔ.

Για τη στέγαση του ΤΕΕ υπολογίζεται να απαιτηθούν τέσσερα κτίρια των προσφυγικών πολυκατοικιών (υπό την προϋπόθεση ότι θα γίνει υπόγειο αμφιθέατρο), ενώ στα υπόλοιπα, πέραν των νομίμως κατοικημένων, μπορούν να υλοποιηθούν προτάσεις για τη στέγαση ενός Μουσείου των Προσφύγων της Μικρασιατικής Καταστροφής, τη δημιουργία ξενώνα φιλοξενίας συγγενών νοσηλευομένων στο αντικαρκινικό νοσοκομείο «Άγιος Σάββας» κ.λπ. Ολοι οι ελεύθεροι χώροι, που ανήκουν στη Δήμο Αθηναίων, θα αξιοποιηθούν ως χώροι πρασίνου μέσω του προγράμματος για την «πράσινη ανάπτυξη», είπε ο κ. Κακλαμάνης.

Το ΤΕΕ, όπως επεσήμανε ο πρόεδρός του, στην περίπτωση που η πρόταση γίνει αποδεκτή σκέπτεται να εφαρμόσει στην πράξη όλα τα μέτρα και έργα που έχει προτείνει για τη συντήρηση και αποκατάσταση των παλαιών κτιρίων στη χώρα μας. Συγκεκριμένα, τις αρχιτεκτονικές παρεμβάσεις, την αντισεισμική ενίσχυση των προσφυγικών πολυκατοικιών, την αισθητική επαναφορά τους στην αρχική μορφή με σεβασμό στην ιστορικότητα τους, τους όρους και τις προϋποθέσεις συντήρησης παλαιών κτιρίων που έχει θέσει με σειρά ημερίδων τα τελευταία χρόνια, να εφαρμόσει πρότυπα προγράμματα-έργα για την εξοικονόμηση ενέργειας, σύγχρονα συστήματα πληροφορικής κ.α.

Σήμερα το ΤΕΕ στεγάζεται σε τέσσερα διαφορετικά κτίρια και πληρώνει ετησίως για ενοίκια 1,2 εκατομμύρια ευρώ. «Είναι βέβαιο ότι θα απαιτηθούν περισσότερα χρήματα για την ανακατασκευή και διάσωση των διατηρητέων κτιρίων στη λ. Αλεξάνδρας, απ’ όσα θα απαιτούσε η ανέγερση ενός νέου κτιρίου», ανέφερε ο Γ. Αλαβάνος, προσθέτοντας ότι το ΤΕΕ έχει προβλέψει πιστώσεις για τη σύνταξη των αναγκαίων μελετών, ενώ για τη χρηματοδότηση της κατασκευής έχει εξασφαλίσει τη δανειοδότησή του, αλλά επειδή πιθανότα δεν θα αρκέσει αυτή ελπίζει σε χρηματοδότηση από δημόσια προγράμματα, το δήμο, ή την ΕΕ, καθώς πρόκειται για «παρέμβαση υπερτοπικής σημασίας που ξεπερνά τα όρια και τις δυνατότητες του ΤΕΕ».

Φιλόδοξο σχέδιο ΤΕΕ για τα προσφυγικά
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ

Στη λεωφόρο Αλεξάνδρας σχεδιάζει να μεταφερθεί το Τεχνικό Επιμελητήριο, ανταλλάσσοντας το επίμαχο οικόπεδό του στα Εξάρχεια με μέρος του συγκροτήματος των προσφυγικών πολυκατοικιών.
Το φιλόδοξο σχέδιο της μίνι διπλής ανάπλασης, που παρουσίασαν χθες ο πρόεδρος του ΤΕΕ και ο δήμαρχος Αθηναίων, προβλέπει την ανάπλαση των κτιρίων, ώστε να στεγάσουν τα κεντρικά γραφεία του Επιμελητηρίου, τη βιβλιοθήκη του που θεωρείται από τις σημαντικότερες στο είδος της, την ηλεκτρονική τράπεζα πληροφοριών και το κέντρο επιμόρφωσης μηχανικών.

«Στοχεύουμε σε μια παρέμβαση-πρότυπο, με βάση τις αρχές της βιοκλιματικής αρχιτεκτονικής και της εξοικονόμησης ενέργειας», τόνισε ο Γιάννης Αλαβάνος, ενώ ο Νικήτας Κακλαμάνης σημείωσε ότι «αν η πρόταση υλοποιηθεί θα μιλάμε για μια άλλη Αθήνα». Η «μετακόμιση» του ΤΕΕ και η ανάδειξη των Προσφυγικών, που σήμερα στη συντριπτική τους πλειονότητα είναι εγκαταλελειμμένα, συνδέονται με τη μεταφορά του γηπέδου του ΠΑΟ στον Βοτανικό, την ανάπλαση των Κουντουριώτικων και τα σχέδια για τη «βύθιση» της λεωφόρου Αλεξάνδρας. Υπολογίζεται ότι θα διασφαλιστούν 37 στρέμματα κοινόχρηστου πρασίνου.

Εργο των Κίμωνα Λάσκαρη και Δημήτρη Κυριακού, το συγκρότημα των οκτώ πολυκατοικιών ολοκληρώθηκε το 1935 και στέγασε επί δεκαετίες πρόσφυγες. Με λιτές γραμμές και τυποποιημένες όψεις, κατασκευάστηκε με βάση τις αρχές του Bauhauss και θεωρείται δείγμα της μοντέρνας αρχιτεκτονικής του Μεσοπολέμου. Τα σχέδια του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ προέβλεπαν από χρόνια την κατεδάφιση έξι κτιρίων. Χρειάστηκε η παρέμβαση της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πολυτεχνείου και η απόφαση του ΣτΕ για να διασωθούν. Τον Φεβρουάριο χαρακτηρίστηκαν διατηρητέα μνημεία με απόφαση του υπουργού Πολιτισμού Αντ. Σαμαρά.

Με συνολική επιφάνεια της τάξης των 11.000 τετραγωνικών, το συγκρότημα αποτελείται από 228 διαμερίσματα, από τα οποία κατοικούνται σήμερα τα 51. Από τα υπόλοιπα, 140 ανήκουν στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου (ΚΕΔ) και 40 έχουν απαλλοτριωθεί από το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ. Το οικόπεδο έχει έκταση 14,5 στρέμματα, από τα οποία το 70% είναι αδόμητος χώρος. Το ΤΕΕ υπολογίζει ότι θα χρειαστεί 4 κτίρια, με την προϋπόθεση ότι θα του επιτραπεί να κατασκευάσει υπόγειο αμφιθέατρο. Στα υπόλοιπα προτείνεται να λειτουργήσουν μουσείο μικρασιατικού Ελληνισμού και ξενώνας φιλοξενίας συγγενών νοσηλευομένων στο αντικαρκινικό νοσοκομείο «Αγιος Σάββας».

Η πρόταση, πάντως, υπολογίζεται να συγκεκριμενοποιηθεί σε ένα δεκαπενθήμερο και να υποβληθεί στους αρμόδιους φορείς. Εχει ήδη ενημερωθεί ο κ. Σουφλιάς, που δεν έχει εκφράσει αντιρρήσεις.

Δεσμεύσεις

Στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου και οι δύο πλευρές ήταν πάντως φειδωλές σε δεσμεύσεις για το μέλλον των 1.700 τετραγωνικών, ιδιοκτησίας του ΤΕΕ, στη συμβολή των οδών Χαριλάου Τρικούπη-Ναυαρίνου-Ζωοδόχου Πηγής, που έχει μετατραπεί σε πάρκο από την Πρωτοβουλία Κατοίκων και αποτέλεσε τον καταλύτη για τις θετικές εξελίξεις. «Δεν έχω αντιληφθεί να υπάρχει πάρκο, ένα πάρκινγκ είναι», ήταν η χθεσινή προκλητική δήλωση του κ. Κακλαμάνη. Ο Γ. Αλαβάνος περιορίστηκε να θέσει προθεσμία «εύλογου διαστήματος» για την ολοκλήρωση της διαδικασίας ανταλλαγής των ακινήτων, που αργότερα προσδιόρισε σε ένα χρόνο. Δεν έθεσε, τουλάχιστον χθες, όρους να γίνει ο χώρος πάρκο, χωρίς αναψυκτήρια και υπόγεια πάρκινγκ.

Για να προχωρήσει η μεταφορά των γραφείων του ΤΕΕ στη λεωφόρο Αλεξάνδρας πρέπει να προωθηθούν:

* Τροποποίηση του ρυμοτομικού και του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου (ΓΠΣ) ώστε να επιτραπεί η λειτουργία γραφείων στο συγκρότημα των προσφυγικών κατοικιών.

* Εκτίμηση της αξίας του οικοπέδου του ΤΕΕ στα Εξάρχεια, που αγοράστηκε το 1972 έναντι 75 εκατ. δραχμών και σήμερα υπολογίζεται σε 10 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, ορκωτοί εκτιμητές θα προσδιορίσουν την αξία των ακινήτων της λεωφόρου Αλεξάνδρας.

**Αλλαγή του σκοπού απαλλοτρίωσης, που φαίνεται να μην αντιμετωπίζει σοβαρά εμπόδια, δεδομένου ότι θα εξακολουθήσει να υφίσταται ο κοινωφελής χαρακτήρας της.

20 εκατ. ευρώ

Το κόστος της ανάπλασης των προσφυγικών είναι της τάξης των 20 εκατ. ευρώ, ποσό που μπορεί να καλυφθεί από τραπεζικό δανεισμό και ένταξη των έργων σε κοινοτικά προγράμματα. Σήμερα το ΤΕΕ στεγάζεται σε τέσσερα κτίρια και καταβάλλει ενοίκια ύψους 1,2 εκατ. ευρώ τον χρόνο.

Να σημειωθεί ότι το οικόπεδο των προσφυγικών είναι μέρος του δημοτικού ακινήτου των 200 στρεμμάτων, που ξεκινά από τις παρυφές του Λυκαβηττού και εκτείνεται ώς τον Αρειο Πάγο. Πρόκειται για το «κτήμα Αμπελοκήπων» που πουλήθηκε το 1830 από Τούρκο αγά και πέρασε από πολλούς ιδιοκτήτες μέχρι να περιέλθει το 1878 στον δήμο. Κατά καιρούς έχουν εκχωρηθεί τμήματα για το αντικαρκινικό νοσοκομείο, τις φυλακές Αβέρωφ που έχουν δώσει τη θέση τους στον Αρειο Πάγο και το δημοτικό νοσοκομείο «Ελπίς», ενώ 17 στρέμματα έχουν νοικιαστεί στον ΠΑΟ. Δεν έλειψαν οι καταπατήσεις. Σε δύο περιπτώσεις ο δήμος έχει κερδίσει τις υποθέσεις στα δικαστήρια και αναμένει να δικαιωθεί σε άλλη μία. *

401 λύσεις... ανάπλασης
Του ΓΙΩΡΓΟΥ ΚΙΟΥΣΗ

Να χαρακτηριστούν διατηρητέα τα δεκατρία λιθόκτιστα κτίρια του πρώην 401 Στρατιωτικού Νοσοκομείου, του ιστορικού συνόλου δίπλα στο Ναυτικό Νοσοκομείο και στη συνέχεια του Πάρκου Ελευθερίας, στο οικόπεδο ιδιοκτησίας του Οργανισμού Διαχείρισης Εκκλησιαστικής Περιουσίας, Δεινοκράτους 68 και Ιατρίδου, στο Κολωνάκι, ζητούν από τα υπουργεία Περιβάλλοντος και Πολιτισμού τα μέλη του εξωραϊστικού-πολιτιστικού συλλόγου «Λυκαβηττός», τα οποία μαζί με άλλους φορείς συλλέγουν υπογραφές Αθηναίων που τάσσονται υπέρ αυτής της προσπάθειας.

Τα λιθόκτιστα κτίρια του παλιού νοσοκομείου, μνημεία μιας άλλης εποχής, «αργοπεθαίνουν»
Αυτή η άγνωστη όαση στο κέντρο της Αθήνας θυμίζει έντονα, με την πλακόστρωση, τις μεγάλες μαρμάρινες σκάλες και τη διαμόρφωση από λίθινα στοιχεία, παλαιό στρατόπεδο, με αλέες γεμάτες με δενδροστοιχίες μεγάλων αιωνόβιων δένδρων.

Τα λιθόκτιστα και κεραμοσκεπή κτίρια του παλιού νοσοκομείου αποτελούν ίσως το τελευταίο δείγμα της στρατιωτικής νοσοκομειακής αρχιτεκτονικής του τέλους του 19ου αιώνα και μια ενιαία και αδιάσπαστη πολεοδομική ενότητα, σπάνια και μοναδική για το κέντρο της Αθήνας.

Πρόκειται για το πρώην 401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο, έκτασης 11 στρεμμάτων, έναν χώρο κυριολεκτικά απομονωμένο και απροσπέλαστο από τη γύρω περιοχή, ο οποίος από το 1971 έχει περιέλθει στην ιδιοκτησία της Εκκλησίας της Ελλάδος κατόπιν ανταλλαγής με το υπουργείο Αμυνας.

Μερικά από τα υπάρχοντα κτίρια του πρώην 401 Στρατιωτικού Νοσοκομείου, απομεινάρια του 1ου Συντάγματος Πεζικού, χρησιμοποιήθηκαν από το 1882 μέχρι το 1897 για τη λειτουργία του Στρατιωτικού Σχολείου Υπαξιωματικών, ενώ μετά τον πόλεμο του 1897 χρησιμοποιήθηκαν αδιάκοπα από το Α'Στρατιωτικό Νοσοκομείο, το οποίο μετονομάστηκε, το 1945, σε «401 Στρατιωτικό Νοσοκομείο» και λειτούργησε στο σημείο αυτό έως το 1971.

Τη χρονιά αυτή περνά στα χέρια της Εκκλησίας ύστερα από ανταλλαγή με το υπουργείο Αμυνας. Οι κάτοικοι της περιοχής κινητοποιήθηκαν οργανωμένα όταν έγινε γνωστή η πρόθεση της Εκκλησίας να ανεγείρει στη θέση τους πολυτελές ξενοδοχείο, πράγμα που αντιβαίνει στο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο της Αθήνας για τη χρήση του χώρου. «Λείψανο μνήμης ενός αγίου, από το οποίο σώθηκε ένα κομμάτι του», το χαρακτήριζε ο αείμνηστος ακαδημαϊκός Γιώργος Λάββας. Το ζήτημα του χαρακτηρισμού τους εκκρεμεί από το 2002.

«Ο αφανισμός του χώρου αυτού, ή μέρους του συνόλου, θα έχει αποτέλεσμα τη διατάραξη της αρμονικής σχέσης κτιριακού πλούτου και περιβάλλοντος, της αρχιτεκτονικής κλίμακας και της οικολογικής ισορροπίας. Θα είναι ένα τεράστιο λάθος όχι μόνο για την περιοχή, η οποία είναι ήδη βεβαρημένη με ογκώδη κτίρια, αλλά και για όλη την Αθήνα, η οποία δεν αντέχει πλέον άλλη "αξιοποίηση"», μας λέει η Ζωή Κραπαναγιώτη, πρόεδρος του συλλόγου «Λυκαβηττός».

«Το θέμα του χαρακτηρισμού εξακολουθεί να εκκρεμεί από το 2002, παρά το γεγονός ότι έχουν κατατεθεί σχετικοί φάκελοι, αφενός στο υπουργείο Πολιτισμού, το οποίο έχει εξετάσει το θέμα χωρίς αποτέλεσμα, και αφ' ετέρου στο ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο απαξιοί έστω να μας ενημερώσει για την πορεία του φακέλου», σημειώνει η αρχιτέκτων Ελισάβετ Ηλιοπούλου.

«Σε αντίθεση με τα παρόμοια κτίρια του Πάρκου Ελευθερίας και του στρατοπέδου στο Πάρκο Γουδή, τα οποία έχουν ανακαινιστεί και χρησιμοποιούνται πλέον ως μουσεία, γλυπτοθήκη ή χώροι εκθέσεων, τα σημαντικά κτίρια του πρώην 401 Στρατιωτικού Νοσοκομείου καταρρέουν με γοργό ρυθμό καθώς υφίστανται τη φθορά του χρόνου από την αδιαφορία των αρμοδίων». *
Η Καισαριανή στο «απόσπασμα»
Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ

Ο δενδρόφυτος πεζόδρομος της ζώνης του Ηριδανού, τα πάρκα των οδών Μισούντος και Ανδρέα Δημητρίου, οι λόφοι Αράπη και Αϊ-Γιάννη, όλα στο δήμο της Καισαριανής, είναι τα υποψήφια «θύματα» των νέων αυτοκινητόδρομων Αττικής που προωθεί ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γ. Σουφλιάς.
Δημιουργεί επιπλέον έναν τεράστιο οδικό κόμβο στο στρατόπεδο Σακέτα, στην... προστατευόμενη ζώνη του Υμηττού, απ' όπου προβλέπεται να ξεκινούν οι δύο σήραγγες που θα διατρέχουν το βουνό, με απολήξεις προς τα νότια προάστια και τα Μεσόγεια.

Την τελευταία δεκαετία, από τότε που δόθηκε στην κυκλοφορία η περιφερειακή Υμηττού, ο κεντρικός δρόμος της Καισαριανής αποτελεί τη μόνη διέξοδο για όσους κατευθύνονται προς το κέντρο της Αθήνας και προς ένα σημαντικό τμήμα του Πειραιά.

«Η λεωφόρος Εθνικής Αντιστάσεως είναι ένας τοπικός δρόμος που δεν επαρκεί για τέτοια κυκλοφορία, η οποία διχοτομεί την πόλη μας», δήλωσε στην «Κ.Ε.» ο δήμαρχος Σπ. Τζόκας.

Αύξηση των τροχαίων

Συνορεύει άμεσα με δημοτικό σχολείο, με το γυμναστήριο και την κεντρική πλατεία, με αποτέλεσμα να έχουν αυξηθεί τα τροχαία. Μελέτες που έχουν γίνει από την ομάδα του καθηγητή του Πανεπιστημίου Μ. Σανταμούρη έδειξαν ότι το 80% της κυκλοφορίας είναι διερχόμενα από την Καισαριανή και μόνο το υπόλοιπο 20% καλύπτει τοπικές ανάγκες.

Λόγω του μικρού πλάτους, αλλά και των παρκαρισμένων οχημάτων, οι ουρές είναι ατελείωτες τις ώρες αιχμής, ενώ πολλοί οδηγοί έχουν βρει διέξοδο χρησιμοποιώντας τον δρόμο που διατρέχει την Πανεπιστημιούπολη.

«Σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο, είχαμε υποβάλει μελέτη στο υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ για υπόγειο δρόμο μέσα στα όρια της Πανεπιστημιούπολης που θα κατέληγε στην περιοχή Κάραβελ-Χίλτον και δεν θα επηρεάζει την Καισαριανή», επισημαίνει ο δήμαρχος και προσθέτει: «Η λύση που προτείνει ο κ. Σουφλιάς είναι διαφορετική και μετατρέπει την πόλη μας σε πύλη εισόδου και εξόδου για ολόκληρο το δίκτυο των αυτοκινητόδρομων της Αττικής».

Εκτιμήσεις υπολογίζουν ότι το νέο δίκτυο θα εξυπηρετεί περίπου 2 εκατ. μετακινήσεις την ημέρα, έναντι 320.000 σήμερα της Αττικής Οδού.

Τα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ για τη σύνδεση του κέντρου της πρωτεύουσας με την Αττική Οδό και τις επεκτάσεις της, προβλέπουν νέο αυτοκινητόδρομο μέσα από τη ζώνη πρασίνου της Πανεπιστημιούπολης, μήκους 3,8 χλμ. (τα 1,6 χλμ. θα είναι υπόγεια).

Μάλιστα, ένα μικρό κομμάτι, περίπου 400 μέτρων, θα γίνει με τη μέθοδο cut and cover (σκάψιμο σε ανοικτό όρυγμα), που το ίδιο το υπουργείο ομολογεί ότι θα προκαλέσει σοβαρά προβλήματα κατά τη φάση κατασκευής.

Τέλος στο... πράσινο

Το πιο επιβαρυντικό, όμως, που διαφοροποιείται από την πρόταση του δήμου, είναι ότι το υπογειοποιημένο τμήμα θα είναι μικρότερο και θα σταματά λίγο πριν την οδό Ούλοφ Πάλμε, προκαλώντας έμφραγμα στους ήδη ανεπαρκείς τοπικούς δρόμους.

«Μετά τον Νικ. Κακλαμάνη που επιβουλεύεται το πάρκο των οδών Κύπρου και Πατησίων, ο κ. Σουφλιάς με τους αυτοκινητόδρομους αφανίζει το πράσινο της Καισαριανής και του Υμηττού», μας είπαν οι αρχιτέκτονες Γ. Αδάμος και Αρτεμις Δραζίνου, που μετέχουν στην ομάδα του δήμου για την αξιολόγηση των επιπτώσεων από τα έργα.

Από τη μελέτη του ΥΠΕΧΩΔΕ, όπως μας επισήμαναν, προκύπτει η σοβαρή επιβάρυνση των σχεδιαζόμενων έργων:

1 Το τέλος της σήραγγας θα είναι στο ύψος της οδού Φιλαδέλφειας και θα έχει έξι κύριες λωρίδες κυκλοφορίας, γι' αυτό θα εξαφανιστεί ο πεζόδρομος της ζώνης του Ηριδανού, που έχει δημιουργηθεί κατά μήκος της Πανεπιστημιούπολης και φθάνει μέσω του άλσους Συγγρού στην οδό Ευφρονίου, στο Παγκράτι. Μάλιστα για την κατασκευή του κόμβου θα καταληφθεί ένα μικρό κομμάτι του άλσους.

2 Η βύθιση της Ούλοφ Πάλμε και της Υμηττού, που σε αυτό το σημείο θα διαθέτει πλέον επτά λωρίδες κυκλοφορίας (!), διαλύει τον οικιστικό ιστό της Καισαριανής.

3 Η περιοχή του Ποσειδώνα μετατρέπεται σε κόμβο πολλαπλών διευθύνσεων, με αποτέλεσμα να χάνονται τα πεζοδρόμια της Υμηττού στο ύψος της Φορμίωνος. Καταστρέφεται επίσης το πράσινο στη Μισούντος για να διαπλατυνθεί η απόληξη της Φιλολάου και να αποκτήσει τέσσερις λωρίδες κυκλοφορίας.

4 Ανισόπεδος κόμβος σχεδιάζεται σε ένα μέρος του λόφου Αράπη, ενώ η γέφυρα σύνδεσης με τον κόμβο Σακέτα, ανάμεσα στο νεκροταφείο και το γήπεδο, υποβαθμίζει και καταστρέφει το λόφο του Αϊ-Γιάννη.
ΕΝΩ Ο ΣΟΥΦΛΙΑΣ ΕΠΙΜΕΝΕΙ

Απανωτά χαστούκια για την περιφερειακή Υμηττού
Νομαρχία Ανατ. Αττικής: Δεν υποβλήθηκαν πλήρεις κυκλοφοριακές μελέτες

Της ΧΑΡΑΣ ΤΖΑΝΑΒΑΡΑ

Παρά τα «όχι» από εκπροσώπους της νομαρχιακής και τοπικής αυτοδιοίκησης, καθώς και των φορέων των γύρω περιοχών, ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ φαίνεται αποφασισμένος να προχωρήσει στη δημοπράτηση των φαραωνικών αυτοκινητόδρομων συνολικού μήκους 62,3 χλμ., που «ξεκοιλιάζουν» οριζοντίως και καθέτως τον Υμηττό, ενώ γεμίζουν «άσφαλτο» τα Μεσόγεια.
Η παρουσίαση των σχεδιαζόμενων έργων έγινε στις 17 Φεβρουαρίου και τότε ο κ. Σουφλιάς είχε δηλώσει ότι θα ακολουθήσει διαβούλευση περίπου δύο μηνών, που πάλι ήταν ασφυκτικό περιθώριο για παρεμβάσεις τέτοιας κλίμακας. Τα υλικά διαβιβάστηκαν στις νομαρχίες στις 20 του μηνός, αλλά ήδη υπάρχουν πληροφορίες ότι η συζήτηση έκλεισε την Παρασκευή! Το δίμηνο, σύμφωνα με νεότερη ερμηνεία, περιλαμβάνει και το διάστημα που απαιτείται για να ετοιμάσουν οι υπηρεσίες του υπουργείου το σχέδιο απόφασης για τους περιβαλλοντικούς όρους, με στόχο να δημοπρατηθεί το έργο τον Μάιο.

Με κονδύλια ύψους 1,6 δισ. ευρώ, χωρίς τις απαλλοτριώσεις, θα μπορούσε να επεκταθεί το δίκτυο του μετρό κατά περίπου 16 χλμ. και να δοθεί η πιο αποτελεσματική λύση στο κυκλοφοριακό της πρωτεύουσας. Το υπουργείο ΠΕΧΩΔΕ όμως επέλεξε να κατασκευάσει υπόγειο κατά 80% αυτοκινητόδρομο από τον κόμβο Σακέτα ώς την Ποσειδώνος και νέα σήραγγα στον Υμηττό, διασχίζοντας περιοχές που έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες ή ανήκουν στη ζώνη απόλυτης προστασίας.

Το πιο ηχηρό «όχι» ήρθε την περασμένη εβδομάδα από το νομαρχιακό συμβούλιο Ανατολικής Αττικής, με τον υποστηριζόμενο από τη Ν.Δ. νομάρχη Λεωνίδα Κουρή να ανεβάζει τους τόνους. «Δεν υποβλήθηκαν πλήρεις κυκλοφοριακές μελέτες, ώστε να έχουμε μια εικόνα του σημερινού προβλήματος και των επιπτώσεων των προτεινόμενων έργων», δήλωσε στην «Ε» και επισήμανε πως δεν φαίνεται ότι έχουν ενσωματωθεί στα σχέδια τα αναγκαία αντιπλημμυρικά έργα. Στην απόφαση του νομαρχιακού συμβουλίου ζητείται να συμπληρωθούν οι ελλείψεις στις μελέτες, ώστε να προβλεφθεί η επέκταση της γραμμής του προαστιακού, με πρώτο βήμα την κατασκευή του τμήματος από τον κόμβο Σπάτων ώς τη λεωφόρο Σπάτων-Λούτσας. Η βελτίωση των μελετών να γίνει με βάση τις προβλέψεις του διατάγματος Μεσογείων, αλλά και την πρόταση της ιστορικής μελέτης Σμιθ, που διαφοροποιείται στην έξοδο του νέου αυτοκινητόδρομου στο ύψος της Αγίας Μαρίνας. Εκανε όμως και επιμέρους παρατηρήσεις, προτείνοντας εναλλακτική χάραξη για την περιοχή του λόφου του Ετους και τον κόμβο Ζωίτσα, καθώς και κατάργηση του κόμβου στο Πικέρμι.

Το ψήφισμα του νομαρχιακού συμβουλίου ενόχλησε την πολιτική ηγεσία του υπουργείου ΠΕΧΩΔΕ, που εξέδωσε τρισέλιδη απάντηση, μένοντας στο «γράμμα» του νόμου και παραπέμποντας τις συγκεκριμένες προτάσεις σε επόμενη φάση. Διαβεβαιώνει πάντως ότι τα αντιπλημμυρικά έργα στον Ερασίνο και το ρέμα της Ραφήνας έχουν ενταχθεί στο ΕΣΠΑ και βρίσκονται στη φάση της ολοκλήρωσης της μελέτης για να δημοπρατηθούν με χωριστό διαγωνισμό.

Στο ίδιο πνεύμα κινούνται οι Δήμοι Σπάτων και Πικερμίου, ενώ η δημοτική αρχή Κορωπίου αποκαλύπτει ότι στο παρελθόν είχαν γίνει συζητήσεις με το υπουργείο και είχαν συμφωνηθεί λύσεις, οι οποίες όμως δεν έχουν ληφθεί υπόψη στις τελικές προτάσεις που παρουσίασε ο κ. Σουφλιάς.

Εχουν προηγηθεί:

* Το δημοτικό συμβούλιο Ελληνικού, που απορρίπτει τα προτεινόμενα σχέδια, αφού προβλέπουν πέντε ανισόπεδους κόμβους μέσα στο προβλεπόμενο μητροπολιτικό πάρκο!

* Το δημοτικό συμβούλιο Καισαριανής, που θεωρεί ότι μετατρέπει τον δήμο, που ήδη ταλαιπωρείται λόγω της περιφερειακής Υμηττού, σε διαμετακομιστικό κόμβο για τις μετακινήσεις στο Λεκανοπέδιο και την Ανατολική Αττική.

* Ο Αλιμος, με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου, διαφωνεί με το τμήμα του αυτοκινητόδρομου που βρίσκεται μέσα στα όριά του.

* Διαφωνία για τον προβλεπόμενο κόμβο στη λεωφόρο Βουλιαγμένης εκφράζει το δημοτικό συμβούλιο Αργυρούπολης.

* Η επιτροπή πρωτοβουλίας για τη σωτηρία του Υμηττού, που προτείνει τα έργα επέκτασης της περιφερειακής ώς την παραλιακή λεωφόρο να γίνουν με υπόγεια έργα κάτω από τον άξονα Κατεχάκη-Αλίμου, ενώ ο σημερινός δρόμος να αξιοποιηθεί για τις τοπικές μετακινήσεις και να ενισχυθεί με λεωφορειολωρίδες ή με γραμμή
τραμ. *

No comments:

Post a Comment